אמא חברתית

על אמהות, הורות, משפחה ומה שביניהם

מכתב (זועם) מיפת נפש למר יהודה בן חמו 18 ביוני 2011

Filed under: בית ספר להורים — nililandau @ 21:32

ביום שישי האחרון, כמדי יום שישי, עלעלתי במקומון כפר סבא. בדרך כלל אני מקדישה לו איזה שתי דקות, לעבור על הכותרות הראשיות ולראות אם יש איזו פעילות חביבה למאיולה והנה, נתקלתי בידיעה, לכאורה לא חשובה, במקומון של כפר סבא. לכאורה עוד ידיעה על סאגת סיום בניית פארק כפר סבא. כבר עייפתי מהטענות על חוסר ההצללה, ותהיתי מה כבר אפשר לחדש. והנה, מסתבר שאפשר.

התחלתי לקרוא את הידיעה, אני אפילו לא יודעת למה. בדרך כלל מקומונים הם סוג עיתונים שאני רק עוברת בהם על הכותרות, והנה, בחרתי לקרוא את הידיעה, ואולי הידיעה בחרה אותי?

הכותרת ציטטה את בן חמו (ראש עיריית כפר סבא): "יפי הנפש בכנסת גורמים לראשי רשויות שלא לפתח בתחומם פארקים". כותרת המשנה דיברה על האיסור לגבות דמי כניסה. עדיין לא ידעתי במה מדובר, אבל פתאום נזכרתי שפעם שמעתי טענה כי ראשי רשויות גובים כניסה לפארקים עירוניים, כדי למנוע כניסה של ערבים לפארק.

אממ. יכול להיות שיהודה בן חמו גזען? יכול להיות שאני בחרתי לחיות בעיר שיש בה ראש עיר גזעני? והרי תמיד מספרים על כך שהוא אחלה גבר, היה בנוער העובד וכאלה… (נו, טוב, גם בוגי הוא יוצא קיבוץ, לא?).

טוב, אז המשכתי לקרוא, ודי לא האמנתי למה שקראתי.

להלן הציטוט – מילה במילה:"בישיבת המועצה האחרונה עלה נושא הפארק העירוני בעקבות דיון בנושא אישור תקציבי הפיתוח לשנים הבאות. בין השאר דנו חברי מועצת היער בשאלת הצורך בהמשך פיתוח הפארק העירוני, בו הושקעו כבר למעלה ממאה מליון שקלים".

לכאורה, דיון לגיטימי. אבל רגע, חכו חכו, הנה זה בא:
"חברי המועצה טענו בחלקם כי הפארק סובל מחוסר בהצללה ומאורחים רבים (שימו לב, זה מגיע) המגיעים בעיקר מהערים הערביות השכנות לכפר סבא."

בום! פגע בכם? אני מאוד מקווה שכן. אותי זה הימם. והנה זה ממשיך:

"ראש העירייה יהודה בן חמו התייחס בהרחבה לנושא וטען כי הבעיה טמונה באי גביית תשלום בכניסה לפארק בשל החלטת ממשלמה מלפני שנתיים. "באים ואומרים לי "בני דודנו מגיעים"".

רגע, הייתי חייבת להפסיק, אם יש ביטוי שאני שונאת הוא בני דודינו. שהרי הביטוי הוא מהמיטב ממכבסות המילים. מה רע בערבים?מה רע באזרחים ערבים? מה רע בתושבי טיבה? טירה? וכו וכו. מה אתם מתביישים לומר כשאתם אומרים בני דודינו? לי זה נשמע רע!

אוקי, התעצבנתי. בואו נחזור ליהודה:

"ואומרים גם "החרדים כולם מגיעים עם אוטובוסים" (הנה הגזענות, לא שמורה כמובן למגזר אחד… רגע יהודה, תזכיר לי מאיזו עדה אתה? רציתי לשחק קצת עם המשפטים ולעשות החלפות: "המרוקאים כולם מגיעים עם אוטובוסים/הרוסים כולם מגיעים עם אוטובוסים/הרומנים כולם מגיעים עם אוטובוסים/האתיופים כולם מגיעים עם אוטובוסים…." איך נשמע לך? לא מסוכן?? לא מציק בעיניים? אה, ונזכרתי במשהו טוב: "ה… יהודים כולם מגיעים עם אוטובוסים" – חזק, לא?! מזל שלא היה במשפט רכבות…)

וזה ממשיך כמובן: "חלק מתושבי כפר סבא זה לא לרוחם, זה נכון". רגע יהודה, מה בעצם אתה אומר כאן. אתה איתם או נגדם. אתה מגנה את הגזענות, או מגנה את … ה"אחר".

יהודה בן חמו מאשים את יפי הנפש בכנסת שהחליטו החלטה (על איסור גביית תשלום בכניסה לפארקים) ואומר שהם פשוט גרמו לראשי רשויות ולעיריות לא לפתח פארקים ברשותם. וכך יהודה ממשיך ללהג וטוען שלא היה פותח את הפארק אם היה נודע לא קודם לכן… ש…מה? אדון בן חמו היקר? שילדים ערבים יגלשו במגלשה הכחולה? אולי אתה יכול להפריד בן המגלשות, חלקן ליהודים וחלקן לערבים? רגע, ומה עם האתיופים? להם תיתן? ולרוסים? נו באמת? הם בכלל לא יהודים??? (מקווה שהקוראים מזהים את הציניות שלי..).

ולסיום יהודה בן חמו אף מצטט את הקולגה שלו – ראש עיריית כרמיאל, שאמר לו שהוא הצטער שהוא בנה פארק ובעצם בנה אותו לכל בני הדודים שמסביב…

אך אל תרחמו על בן חמו, הוא מבהיר כי: "הפארק קיים ומביא תועלות בצורה בלתי רגילה לעיר הזאת" וגם, עוד ציטוט מתחנף שמציע לתושבים לסייר יותר בפארק ולראות את החיוך של ילדי תיסמונת דאון מעמותה מסויימת, שמעניקים לו להבין מהו חשיבותו של הפארק הזה"

טוב יהודה, תרשה לי "בתור יפת נפש" לומר לך כמה מילים. ראשית, למקרה שלא ידעת – אתה גזען. יש לך את כל הסיבות להחזיק בתואר, ואם עוד לא הבנת למה, אתה מוזמן לקרוא (אולי אפילו לבתך אם יש לך) את השיר המצורף בתחתית הרשומה: "הגזענות, כפי שהסבתי אותה לבתי".

כן, אני מכירה את הטענות בדבר הערבים שמגיעים לפארק. אלו טענות גזעניות כמובן. מה שמפריע להם בהם הוא המוצא שלהם. שהרי כבר ראיתי יהודים שהרבה יותר הטרידו אותי בכל מקום, ובכל צורה.

ואני, להפך, הדבר היחיד שמפריע לי כשאני רואה ערבים בפארק הוא שיש לי מן מחסום שכזה לבוא ולהתחבר איתם ישר – טוב, נו, מצד שני, אנחנו לא נמצאים באיזה גסט האוס בהודו שישר מתחילים להסתחבק ולעשות פיצוחים.

דווקא בכפר סבא, שסמוכה לכל כך הרבה ישובים ערבים, מתבקש שתעשה עבודה מקרבת. שוברת מחיצות ושוברת דעות קדומות, ויוצרת ידידות, וחברות וגם שת"פ ושלום… כי אם אומרים שהכי נכון להתחיל שינוי אצל הילדים, אז מתבקש לעשות זאת בפארק המשחקים, לא?!

אז יהודה, דע לך שאני ממש מאוכזבת ממך, ומעבר לזה, גם מתביישת בשבילך, מתביישת בשבילי וחשה צורך להתנצל בשמך… כן, אולי אני יפת נפש, אבל אני מאמינה בשלום, אני אנטי גזענית, ובמיוחד כעת, שאני מתחילה את מסע ההורות שלי, אני מקווה שאדע להכיר לילדי כמה שיותר אנשים מכל המגזרים, וכל העדות, ובמיוחד כאלה לא גזענים.

ויהודה, תעשה לי טובה, אם תהיה לך הזמנות לדבר עם ראש עיר או ישוב ערבי, באיזה טקס חגיגי. תשתדל, באמת תשתדל יהודה, לא להיות צבוע ולא לפזר ססמאות ומילים יפות. כי את המילים המכוערות כבר אמרת. עכשיו כל מה שנותר לך הוא להתנצל, או לחילופין, להתפטר?

אגב, לא פחות מסקרן, היא מה היתה תגובתה של שאר חברי המועצה לדבריו של ראש העיר….

ולסיום, השיר המקסים והמלמד….

תגיד, אבא: מה זאת גזענות?/ מתוך טאהר בן ג'לון הגזענות כפי שהסברתי לבתי

"‏תגיד, אבא: מה זה גזענות?
הגזענות היא התנהגות נפוצה למדי. היא משותפת לכל חברה אנושית והפכה, למרבה הצער, לשיגרתית מאוד בכמה ארצות, כי קורה לפעמים שאף אחד פשוט לא שם לב לזה. ההתנהגות, שאותה אנחנו מכנים גזענות, באה לידי ביטוי בכך שאנחנו נזהרים מפני בני אדם אחרים, השונים מאיתנו במראה החיצוני ובמאפיינים התרבותיים שלהם, ואף בזים להם לעתים.

כשאתה אומר שזאת התנהגות נפוצה, אתה מתכוון לומר שהיא נורמלית?
לא. העובדה שהתנהגות כזו או אחרת היא נפוצה לא עושה אותה נורמלית. באופן כללי, לאדם יש נטייה להיזהר מפני מי ששונה ממנו, למשל מפני אנשים זרים. זוהי התנהגות עתיקה כמו האדם עצמו; היא אוניברסאלית ומשותפת לכל בני האדם.

אם היא משותפת לכל בני האדם, אז גם אני עלולה להיות גזענית!
קודם כל, טבעם הראשון והספונטאני של ילדים אינו גזעני. ילד לא נולד גזען. אם הוריו או קרוביו לא הכניסו לו לראש רעיונות גזעניים, אין שום סיבה שהוא עצמו יהפוך לכזה. אם, למשל, יגרמו לך להאמין שבני האדם שצבע עורם לבן הם עליונים על בני האדם שצבע עורם שחור, אם תתייחסי ברצינות לקביעה הזאת, ייתכן שתנהגי בצורה גזענית כלפי השחורים.

מה זה עליון?
זה, למשל, להאמין שמי שצבע עורו לבן הוא יותר אינטליגנטי ממישהו שצבע עורו אחר, שחור או צהוב. במילים אחרות, השוני החזותי בין גוף אנושי אחד למישנהו אינו כולל בשום פנים ואופן אי-שיוויון מכל סוג שהוא.

אתה חושב שאני יכולה להפוך לגזענית?
זה יכול לקרות; הכל תלוי בחינוך שתקבלי. עדיף לדעת שזה כך ולמנוע זאת מראש, כלומר לקבל את הרעיון שכל ילד או כל מבוגר עלול, יום אחד, להרגיש או לנהוג בצורה דוחה כלפי מישהו שלא עולל לו כל רע, רק מפני שהוא שונה ממנו. זה קורה לעתים קרובות. כל אחד מאיתנו יכול, ביום מן הימים, לנהוג באופן פסול, להתמלא ברגש שלילי. אדם זר לנו יכול להרגיז אותנו, אנחנו עלולים לחשוב שאנחנו יותר טובים ממנו. אנחנו חשים כלפיו רגש עליונות או רגש נחיתות, אנחנו דוחים אותו ומסרבים לראות בו שכן, עוד פחות מכך חבר, רק משום שמדובר במישהו שונה.‏‏

 

2 Responses to “מכתב (זועם) מיפת נפש למר יהודה בן חמו”

  1. Eran Avni Says:

    יפה כתבת
    ערן אבני


להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s